Tuesday 3 August 2010

Tafsir Surah Al-Fatihah vol 4

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ

Faedah Keempat: Kewajiban untuk mentauhidkan Allah

Di dalam ayat ‘Iyyaka na’budu wa iyyaka nasta’in’ terkandung ajaran untuk mentauhidkan Allah ta’ala. Maknanya adalah: “Kami mengkhususkan ibadah dan memohon bantuan hanya untuk-Mu”. Inilah hakikat ajaran Islam iaitu mempersembahkan segala bentuk ibadah hanya semata kerana Allah . Kerana tujuan itulah Allah menciptakan jin dan manusia. Untuk mendakwahkan manusia menjadi hamba Allah, maka telah diutus para nabi dan rasul kepada umat manusia. Dengan ibadah yang ikhlas, seorang hamba akan memperoleh takwa dan mendapat kedudukan yang mulia di sisi-Nya. Allah ta’ala berfirman,

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

Maksudnya : “Tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-Ku.” (adz-Dzariyat: 56)

Allah ta’ala berfirman :

وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ

Maksudnya : “Tidaklah Kami mengutus sebelum kamu seorang rasul pun melainkan Kami wahyukan kepadanya bahwa tidak ada tuhan yang layak disembah selain Aku, maka sembahlah Aku saja.” (al-Anbiya’: 25)

Allah ta’ala berfirman :

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Maksudnya : “Hai umat manusia, sembahlah Tuhan kalian, iaitu yang telah menciptakan kalian dan orang-orang sebelum kalian, mudah-mudahan kalian menjadi bertakwa.” (al-Baqarah: 21)

Para ulama’ mengatakan berdasarkan ayat ini, apabila ingin meminta doa dan bantuan daripada Allah subhanahu wa taala maka, hendaklah didahulukan dengan ibadah dan penyerahan diri kepada Allah subhanahu wa taala. Bagaimana kita boleh meminta rahmat dan bantuan Allah subhanahu wa taala sedangkan kita enggan menjadi hambanya?.

Maka barangsiapa yang menujukan salah satu bentuk ibadah kepada selain Allah sungguh dia telah terjerumus dalam kemusyrikan. Seluruh gerak geri dan hidup kita dimuka bumi ini adalah menjadi ibadah kepada Allah subhanahu wa taala Ibadah bukan hanya solat, puasa, haji, dan sedekah. Akan tetapi ia lebih luas dari itu. Ibadah mencakupi pegangan yang sahih, iktikad dan persoalan hati, siasah dan urus tadbir manusia serta seluruh pergerakan hidup ini hendaklah ditunjangkan hanya semata-mata ibadah kepada Allah Taala. Apabila membuat maksiat kepada Allah, maka bagaimana Allah akan menerima doa dan permintaan kita? Sabda Nabi s.a.w :

إن الله تعالى طيب لا يقبل إلا طيبا وإن الله أمر المؤمنين بما أمر به المرسلين فقال تعالى { يا أيها الرسل كلوا من الطيبات واعملوا صالحا } وقال تعالى { يا أيها الذين آمنوا كلوا من طيبات ما رزقناكم } ثم ذكر الرجل يطيل السفر أشعث أغبر يمد يديه إلى السماء : يا رب يا رب ومطعمه حرام وملبسه حرام وغذي بالحرام فأنى يستجاب له

Maksudnya : “Sesungguhnya Allah Taala itu baik dan elok, dan Allah tidak akan menerima sesuatu melainkan yang baik serta elok. Dan sesungguhnya Allah memerintahkan kepada orang-orang yang beriman dengan apa yang telah diperintahkan kepada para rasul-rasulnya. Firman Allah : Wahai para rasul!! Makanlah daripada makanan-makanan yang baik serta bebuatlah amalan yang soleh. Dan juga Firman Allah : Wahai orang-orang yang beriman!! Makanlah daripada makanan-makanan yang baik yang telah Kami kurniakan kepada kamu. Kemudiannya Rasulullah s.a.w menceritakan seorang lelaki yang jauh permusafirannya, menyebabkan rambutnya kusut dan berdebu tubuh badannya, dia menadah tangannya ke langit (berdoa) seraya berkata: Ya Rabb. Ya Rabb. Sedangkan makanannya haram, pakaiannya haram dan pemakanannya haram. Bagaimanakah akan dimakbulkan doanya??” (HR. Imam Muslim daripada Abu Hurairah)

Sedangkan hanya kerana pemakanan yang haram, menjadi salah satu sebab ditolak doanya,maka bagaimana pula dengan perbuatan haram yang lain yang jauh lebih besar dari soal makan dan minum?. Contohnya perbuatan zalim menindas rakyat, menidakkan hukum Allah, memuja hukum hakam Barat, tidakkah itu jauh lebih besar maksiatnya?. Maka bagaimana kita hendak mendapat kurnia rahmat Allah jika kita banyak melakukan maksiat?. Tepuk dada tanya dan muhasabahlah iman.

Selain itu terkandung di dalam potongan ayat ‘wa iyyaka nasta’in’ kewajipan kita bertawakkal kepada Allah subhanahu wa taala Ini kerana kita meyakini bahwa tidak ada yang menguasai kemanfaatan dan kemadharatan kecuali Allah, tidak ada yang mengatur segala sesuatu kecuali Dia, maka semestinya kita pun bergantung dan berharap hanya kepada-Nya. Kita tidak boleh meminta pertolongan dalam perkara-perkara yang hanya dikuasai oleh Allah kepada selain-Nya. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam berpesan kepada Ibnu Abbas radhiyallahu’anhuma :

يَا غُلَامُ إِنِّي أُعَلِّمُكَ كَلِمَاتٍ احْفَظْ اللَّهَ يَحْفَظْكَ احْفَظْ اللَّهَ تَجِدْهُ تُجَاهَكَ إِذَا سَأَلْتَ فَاسْأَلْ اللَّهَ وَإِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ وَاعْلَمْ أَنَّ الْأُمَّةَ لَوْ اجْتَمَعَتْ عَلَى أَنْ يَنْفَعُوكَ بِشَيْءٍ لَمْ يَنْفَعُوكَ إِلَّا بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللَّهُ لَكَ وَلَوْ اجْتَمَعُوا عَلَى أَنْ يَضُرُّوكَ بِشَيْءٍ لَمْ يَضُرُّوكَ إِلَّا بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللَّهُ عَلَيْكَ رُفِعَتْ الْأَقْلَامُ وَجَفَّتْ الصُّحُفُ

Maksudnya : “Hai anak muda, aku akan mengajarkan beberapa kalimat kepadamu. Jagalah Allah, niscaya Allah akan menjagamu. Jagalah Allah, niscaya kamu akan menemukan-Nya di hadapanmu. Apabila kamu meminta maka mintalah kepada Allah. Apabila kamu meminta pertolongan maka mintalah pertolongan kepada Allah. Ketauhilah, seandainya seluruh manusia bersatu padu untuk memberikan suatu manfaat kepadamu maka mereka tidak akan memberikan manfaat itu kepadamu kecuali sebatas apa yang Allah tetapkan untukmu. Dan seandainya mereka bersatu padu untuk memudharatkan dirimu dengan sesuatu maka mereka tidak akan bisa menimpakan mudharat itu kecuali sebatas apa yang Allah tetapkan menimpamu. Pena telah diangkat dan lembaran takdir telah mengering.” (HR. Tirmidzi)

Bertawakkal bukan bermaksud kita terus meninggalkan jalan usaha kearah mencapai maksud. Kita dituntut di dalam Islam agar mengambil sunnatullah dan sebab-sebab yang akan membawa kepada tercapainya sesuatu perkara. Setelah berusaha, barulah kita menyerahkan segalanya kepada Allah Taala kerana perancangan dan ketetapan Allah lebih berhikmah dan telah ditetapkan.

Sebagai muhasabah bersama, kita inginkan Islam tertegak akan tetapi dimanakah usaha dan daya yang kita habiskan semata-mata untuk Islam?. Adakah kita hanya berserah kepada takdir dan ketentuan Allah Taala yang akan memberikan kemenangan kepada Islam suatu hari nanti?. Itu bukan cara kita. Hanya menanti berpeluk tubuh lantas mendakwa itulah kemenangan bersama. Berusahalah menuntut kedaulatan Islam dan gigih sedaya upaya mengisi kemenangan Islam.


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails