Wednesday 4 August 2010

ISLAM YANG KITA PERJUANGKAN vol 3

ISLAM YANG KITA PERJUANGKAN

Asas yang ketiga : Islam yang tidak diputarbelit dan tidak disalah ertikan. Musuh Islam berbondong-bondong menyebarkan Islam dengan kefahaman yang salah dan menyimpang dari kefahaman yang sebenar dan tulen. Bahkan dikalangan umat Islam sendiri ada dikalangan mereka yang tersalah didalam memahami Islam secara jelas dan sahih.

Sebagai contoh, pemahaman salah berkaitan dengan pengertian dan kehendak sebenar zuhud. Sebahagian orang Islam tersalah tanggapan mereka berkenaan apakah yang dimaksudkan dengan zuhud. Mereka menganggap zuhud itu adalah meninggalkan dunia dan hanya semata-mata akhirat menjadi tumpuan. Ya, Islam menitikberatkan persoalan akhirat dan akhirat adalah tempat yang paling utama didalam meraih keredhaan Allah s.w.t. Akan tetapi, tanpa dunia, bagaimanakah kita akan sampai keakhirat? Dunialah menjadi tempat kita menyuburkan segala modal dan menggandakan usaha agar meraih keuntungan besar diakhirat kelak. Para ulama’ menyebutkan :

الدنيا مزرعة الآخرة

Maksudnya : “Dunia itu ialah tempat bercucuk tanam bagi syurga (untuk mendapat hasil diakhirat)

Allah s.w.t. juga berfirman :

هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا

Maksudnya : “ Dia lah yang menjadikan kamu dari bahan-bahan bumi, serta menghendaki kamu memakmurkannya” ( Huud : 61 )

Jelas kepada kita, zuhud yang sebenar adalah kita mengimarahkan dunia akan tetapi tidaklah sampai ketahap dunia menguasai kita. Seolah-olah kita memiliki dunia itu, namun dunia sama sekali tidak mampu memiliki diri kita. Pemahaman yang sahih ini sudah pasti akan mencergaskan seseorang muslim didalam memperbaiki dirinya dalam urusan keduniaan dan dalam masa yang sama sentiasa hazar dan mendidik jiwa agar tidak menjadi hamba dunia.

Ini hanyalah salah satu contoh pemahaman yang acap kali disalah tafsirkan oleh muslim sendiri. Menjadi kegerunan kepada kita tatkala wujudnya diluar sana 1001 macam pemahaman-pemahaman yang menyimpang dari maksud sebenar yang dikehendaki oleh Islam. Akibat buruk daripada fenomena ini sudah pasti akan terkena pada Islam itu sendiri.

Sebagai contoh yang lain adalah berkaitan salah tanggapan manusia zaman moden sekarang yang kononnya cerdik dan pintar akalnya terhadap intipati dan maksud sebenar yang dikehendaki Islam mengenai hudud, qisas, ta’zir dan seumpamanya. Ramai yang salah anggap lalu menghukumkan ia adalah satu hukuman yang zalim dan tidak berperikemanusiaan. La haula wala quwwata illa billah… Virus ini sudah merebak di Malaysia dan menjadi bahan momokan pula oleh sebahagian pihak. Mereka yang tidak bertanggungjawab ini meracuni pula golongan non-muslim agar mereka tidak menerima sama sekali hukuman-hukuman yang Allah tetapkan itu.

Secara kesimpulannya, pemahaman Islam yang sebenar hendaklah ditugaskan kepada ahlinya yang layak dan berintergriti didalam menggambarkan sesuatu perkara berkenaan Islam. Golongan yang tidak selayaknya janganlah memandai-mandai meletakkan kefahaman yang berasaskan hawa nafsu semata-mata tanpa panduan ilmu dan iman. Apabila kita serahkan urusan kepada bukan ahlinya, maka rosaklah ia sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. :

إِذَا وُسِّدَ الْأَمْرُ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ فَانْتَظِرْ السَّاعَةَ

Maksudnya : “Apabila diserahkan sesuatu urusan kepada bukan ahlinya (yang layak) maka nantikanlah saat kehancuran” ( H.R. Bukhari)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails