Friday 23 July 2010

Sekadar Merenung Sejenak


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. Segala puji dan syukur dipanjatkan kehadrat Allah S.w.t Tuhan yang mentadbir dan menguasai seluruh alam ini. Selawat dan Salam buat junjungan agung Nabi Muhammad s.a.w yang sentiasa menyampaikan dakwah dan risalah Allah di dalam kehidupan Baginda, serta buat ahli keluarga Baginda, para sahabat, para Tabi'in serta mereka-mereka yang mengikut jalan menuju ke arah Allah s.w.t.

1. Alhamdulillah, alfaqir memanjatkan rasa syukur kehadrat Allah s.w.t kerana masih lagi diberikan nikmat untuk berada di bumi Mesir yan bertuah ini. Muhasabah buat alfaqir, masih banyak lagi kekurangan yang alfaqir rasakan. Manakan tidaknya, semakin hari meniti dunia era kemodenan duniawi ini, banyak perkara-perkara baru yang benar-benar mencabar para penuntut ilmu untuk mem'bumi'kan ilmu mereka. Setiap hari sahabat2 alfaqir pasti akan berborak mengenai isu semasa seantero dunia, membuatkan alfaqir terfikir bersendirian. Kalau alfaqir berhadapan dengan perkara tersebut, apakah tindakan yang akan alfaqir buat?.. apakah yang akan alfaqir hukumkan?.. Ya Allah..

2. Sungguh laju arus peredaran dunia, namun sangat lambat untuk alfaqir menongkahnya. Kini alfaqir sudah bergelar mahasiswa islam, namun alfaqir sepatutnya menyumbangkan yang terbaik buat Islam. Lihat sahaja Sultan Muhammad Al-Fatih yang mengepalai tenteranya didalam membuka Kota Constantinople. Beliau yang telah disebutkan oleh Rasulullah s.a.w sebagai pegawai turus tentera yang terbaik dan para perajuritnya adalah perajurit yang terhebat.

قال النبي صلى الله عليه وسلم : لتفتحن القسطنطينية فلنعم الأمير أميرها ولنعم الجيش ذلك الجيش

Pada ketika itu, umurnya hanyalah menjangkau 21 tahun sahaja. Alangkah hebat sumbangannya untuk Islam dalam usia semuda itu..Ya Allah..

3. Alfaqir banyak lagi kena belajar. Samada dari para masyaikh mahupun para sahabat alfaqir sendiri. Moga alfaqir sentiasa diberkati Allah Taala.

coretan ringkas,
Mohd Azrul bin Ismail

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails